previous arrow
next arrow
Slider

Kleuren.
De kracht van het schimmenspel zit in het beperken tot de uiterste essentie van de dingen om je heen. Toch kunnen kleuren in het schimmenspel, mits er beperkt gebruik van wordt gemaakt, wel een prachtig effect geven. Bepaalde delen hun je accentueren met behulp van kleur. Bijvoorbeeld de groene bladeren van een boom, of de gele strepen van een bij. Het moet echter geen spel met kleuren worden; schimmen zijn schaduwen en kunnen in beginsel eigenlijk niet gekleurd zijn.

De kleur in de pop ontstaat doordat er licht valt door gekleurd papier, op het scherm. Voor dit gekleurde papier komen eenvoudig alle transparante soorten, liefst zo stevig mogelijk, in aanmerking. De kleuren worden in de pop meestal nog omringd door een zwarte rand. Het contrast tussen zwart en wit wordt aangevuld door het contrast met de diverse kleuren.

De lichtbron.
Als lichtbron zijn te gebruiken:

1. Een kaars.
Het leuke van een kaars is dat het beeld al beweegt zonder dat je de poppen zelf beweegt. Het spel krijgt hierdoor een spannend, spookachtig karakter. Er zijn echter nadelen aan een kaars:

  • Hij is (brand-) gevaarlijk; op te lossen door een imitatie kaars te gebruiken
  • Je kunt de lichtsterkte niet variëren.

2. Olie- en gaslampen.
Ook deze lampen geven een bewegend licht en zijn redelijk veilig te gebruiken. De acetyleen-gaslamp geeft een scherpe schaduw.

3. Alle soorten elektrische lampen.
Een lamp geeft een "stil" beeld. Een lamp heeft veel voordelen:

  • Met een dimmer is de lichtsterkte te variëren.
  • Lampen kunnen gemakkelijk overal geplaatst worden; bijvoorbeeld klemspots.
  • Lampen kunnen gekleurd licht geven.
  • Het lichtpunt kan klein worden gemaakt, zodat scherpe schaduwen te krijgen zijn 

4. Hallogeen lampen.

Zie electrische lampen. Hallogeen heeft als groot voordeel dat het een scherpe schaduw geeft. Als je geen reflecterend materiaal rondom het lampje gebruikt, blijft de schaduw ook scherp als de pop verder van het scherm komt.

5. Diaprojector of overheadprojector.
Een projector waarop je met transparanten werkt. Je kunt schrijven, tekenen en zelfs kopiëren. Het grote voordeel van een projector is niet alleen dat het een heel sterke lichtbron is, maar vooral dat het je zo ontzettend veel mogelijkheden geeft voor het maken van achtergronden.

De projector is te gebruiken als alleen achtergrond, waarbij de speler achter het doek speelt, maar de overheadprojector kan ook gebruikt worden om zelf schimpoppen op te leggen

6. Meerdere lichtbronnen.
De hoeveelheid lichtbronnen die je in een spel kunt gebruiken is beperkt. Zeker bij het gebruik van de kaars, maar ook bij lampen. Twee lichtbronnen betekent namelijk ook twee schaduwen, drie lichtbronnen geeft drie schaduwen, enzovoort. Te veel schaduwen geeft verwarring. Dit verhaal gaat weer niet op als de poppen voortdurend tegen het scherm worden gedrukt; dan wordt het silhouet tegen het scherm gedrukt en is het silhouet te zien (bij het gebruik van gekleurde lampen) in een gekleurde achtergrond. Als de pop echter weer van het scherm wordt afgehaald, verschijnen er meer schaduwen die, naarmate de pop verder van het scherm wordt verwijderd, verder uit elkaar staan.

Een tweede probleem dat bij de lichtbronnen komt kijken, is het feit dat bij de meeste lichtbronnen de schaduw vervaagt naarmate je de pop verder van het scherm afhaalt. Dit probleem is vrij moeilijk op te lossen en dat betekent dat de speler altijd moet oppassen met de poppen van het doek te verwijderen. Theoretisch gezien kan dit opgelost worden door een zo klein mogelijke lichtbron te gebruiken, doordat die minder stralen en dus minder schaduwen geven. In de praktijk is dit dus erg moeilijk doordat zo'n kleine lichtbron niet genoeg licht geeft. De hallogeenlamp lijkt de beste mogelijkheid te zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de plaatsing van de lichtbron:

1. Lamp onder het scherm.
2. Lamp boven het scherm.
3. Lamp recht achter het scherm.

Mogelijkheid één en twee geven het voordeel aan de speler dat hij vrijwel altijd onzichtbaar blijft. Bij mogelijkheid drie kan dit alleen door het scherm boven het hoofd van de speler te plaatsen.

Mogelijkheid één en twee geven voor de speler het nadeel dat de schaduw moeilijker en sneller zwelt. Bij mogelijkheid drie beweeg je de pop slechts naar achter. Bij mogelijkheid één en twee beweeg je de pop schuin naar de lamp. Ook moet dit dan langzamer; de lamp staat dichter bij het scherm, de schaduw wordt sneller groter.